Hlavné menu

Novinky na Ultrablogu
Rubriky

Najčítanejšie články

Neexistuji vhodna data!

Posledné komenáre
  • Denne sleduje Tvoje výkony.Držíme Ti všetci palce. (3100 Mile Race 2014)
  • KEep it up pranjal. There have been complaints that you have been drinking too much coffee! Grahak (3100 Mile Race 2014)
  • Podľa mňa, je to vec osobnej voľby. Všetky tieto ultraľahke topánky majú výhodu, že neupra . . . (Topánky na behanie)
  • A vivobarefoot topank? v poslednom čase su tie topanky vel'mi popularne... aky je vaš nazor? (Topánky na behanie)
  • Drzime Ti palce.Vydrz. Poddravuje Ta mama,ocino,Matincania aj Plzencania (3100 Mile Race 2013)
  • Návštevy

    Nohy si zaslúžia, aby sme ich hýčkali

    Vydané dňa 05. 06. 2008 (23375 prečítaní)
    Meranie nôh    Pozná dôverne nohy špičkových slovenských aj zahraničných športovcov. Mnohým pomohol odstrániť alebo zmenšiť bolesti kĺbov či chrbtice, keď ani nekonečné chodenie po lekároch nepomohlo. Problém našiel totiž tam, kde ho iní lekári vôbec nehľadali. V nohách!

        Bolia vás často kolená, chrbát alebo hlava? Napadlo vás niekedy, že za to môžu napríklad vaše zlé topánky?
        MUDr. Vladimír Hostýn je športový lekár, nadšenec pre podológiu, odbor, ktorý je na Slovensku zatiaľ iba v plienkach. Tvrdí, že starostlivosť o nohy u nás trestuhodne ignorujeme.
       
        Nohy patria medzi druhý najviac namáhaný a opotrebovaný orgán. Ktorý je ten prvý, možno polemizovať, bez debaty však platí, že nohy si zaslúžia, aby sme im venovali veľkú pozornosť. Skutočnosť je asi iná, však?

        To určite! ľudia doslova ignorujú svoje nohy. Málokto si však uvedomuje, aké dôležité sú zdravé nohy pre celkové zdravie. Nohy majú totiž vplyv na celé telo. Telo je ako reťaz, keď otočíte dolu, pohnete a otočíte aj hore. Kto nosí nevhodné topánky, má nesprávne postavenie nôh, aj celých dolných končatín. Kvôli tomu ho môžu bolieť kĺby, chrbtica a dokonca aj hlava. Asymetrickou a neprirodzenou záťažou nohy sa totiž môžu podráždiť aj veľmi vzdialené miesta na tele.

    Nohy nás nosia celý život a napriek tomu sa k nim správame tak macošsky. Kde je najväčší problém?

        Je ich viacero. Je to nedostatok informácií, málo osvety, málo zanietenia, často aj nesprávny prístup lekárov a samotných ľudí k tejto problematike. štatistiky tvrdia, že 80 až 90 percent poškodených nôh dospelých spôsobilo nosenie nesprávnej obuvi v mladosti. Každé poškodenie nôh v detskom veku sa prejaví často až za 30 či 40 rokov. Pritom by asi žiaden rodič nepriznal, že svojmu dieťaťu ničí nohy a ovplyvňuje ďalší život. Napriek tomu to veľa rodičov nevedomky robí, keď svojim deťom vyberajú nevhodné topánky. Obúvajú im rôzne modely z butikov a trhovísk alebo siahnu po topánkach, ktoré obnosil starší súrodenec. Výsledok, celá jedna tretina školákov má rizikové nálezy na nohách. Medzi najčastejšie ochorenie patria ploché nohy, vybočené palce, bolestivé päty , rôzne zdeformované prsty alebo kožné choroby.

    Nad takýmito banalitami však často mávneme rukou. Čo môžu spôsobiť?

        Žiaľ, je to naozaj pravda, ľudia nohy ignorujú. Ja nohy prirovnávam k domu, keď máte zlé základy, teda nemáte nohy v poriadku, dom sa vám začne hýbať a rúcať. Ploché nohy a ďalšie možné deformácie a vybočenia spôsobujú poruchu osi končatín, keď sa nohy vtáčajú dovnútra alebo von. Zle vytáčate nohu, mení sa poloha panvy, dostáva zabrať bedrová časť chrbtice a začínajú bolesti. Nesprávne topánky môžu spôsobiť ploché nohy, artritídu, padnutú klenbu, vybočený palec, nevhodná obuv môže zapríčiniť aj bolesti chrbtice, hlavy, kŕčové žily, diabetikom hrozí dokonca aj gangréna.

    Aké je riešenie?

        Všetky tieto chyby sa dajú napraviť rôznymi na to určenými pomôckami, dôležité je však jedno, treba začať čo najskôr, v období rastu a vývoja, teda hlavne do 18 rokov. Potom sa ukončuje kostný rast a časy poddajnej, tvarovateľnej detskej nôžky sa skončia. Aj neskôr je, samozrejme, možná pomoc, ale skôr sa už hasia problémy a bolesti, ktoré majú podklad hlavne v tkanivových poškodeniach.

    Pomohli ste aj mnohým úspešným športovcom, ktorých kĺby sú mimoriadne namáhané.

        Mal som aj prípad, keď bežkyňu zo Slovenska vyšetrovali lekári v USA, kde študovala a pretekala sa, absolvovala množstvo vyšetrení až po magnetickú rezonanciu, kde hľadali príčinu bolestí a pritom stačilo zmeniť pohľad na jej telo, dať jej tie správne vložky do topánok.
        V mojej praxi mám veľmi dobré skúsenosti so špeciálnymi vložkami. Ide o tzv. dynamické tepelne formovateľné ortézy. Sú to vlastne špeciálne vložky do topánok, ktoré pomáhajú organizmu, aby sa jeho nohy pohybovali vo „fyziologickom“ rozsahu. Nezmenia síce nohu, ale môžu vyriešiť problém, zmenšiť alebo odstrániť bolesti s kĺbmi, chrbticou, ktoré sú kvôli zlej biomechanike nôh v zlom postavení.

    To znie úžasne jednoducho. Takto by si teda mohli pomôcť nielen vrcholoví športovci, ale všetci, ktorí robia nejaký druh športu?
       
        Každý šport je extrémna záťaž pre nohy, kĺby, preto by som ich odporúčal predovšetkým športovcom, ale sú určené aj na každú zaťažovanú nohu, teda aj pre bežnú populáciu, ktorej pracovným nástrojom sú dolné končatiny. Milujete napríklad rekreačnú chôdzu alebo turistiku alebo hocijaký iný pohyb. Nesprávne chodíte, nesprávne sedíte na bicykli, zrazu vás začne pobolievať koleno alebo bedrový kĺb. Prečo asi? Príroda nás totiž obdarila deviatimi typmi nôh z hľadiska biomechaniky. Ideálna noha tvorí iba malé percento, ostatné nohy sú nejakým spôsobom deformované, vytočené. S takýmto typom sa narodíme a prakticky sa nedá nič robiť. Nesprávne zvolenou obuvou, nevhodnými povrchmi si svoj stav ešte zhoršíme. A po rokoch sa čudujeme, prečo máme také bolesti...

    Takže čo navrhujete?

        Obrátiť sa na lekára, ktorý sa zaoberá nohami. Mal by si všimnúť, kde je váš konkrétny problém a odporučiť riešenie. To môže byť všeobecný lekár, ortopéd, chirurg, angiológ, diabetológ.

    Alebo podológ ako vy? Priznám sa, že prvý raz počujem, že niečo také ako podológia existuje.

        Podológia ako odbor u nás ešte neexistuje. Hoci ja v tejto oblasti pracujem na Slovensku už desať rokov, stále je ešte v plienkach. Problém je aj v tom, že mnohí komplexnú starostlivosť o nohy považujú za nadbytočný luxus, hoci aj v tomto prípade ide o zdravie.

    Ako si majú vyberať obuv ľudia na šport, podľa akých kritérií? Čo si všímať na topánke?

        Úprimne povediac, ja keď idem kupovať topánky, napríklad do nemenovanej značkovej predajne, tak tam predavačky chytajú hysterické záchvaty, keď vidia ako “vyšetrujem“ topánky. Prídem a urobím prvý pohyb: skrútim prednú časť doľava, doprava, zdvihnem špičku, deformujem topánku a len čo je topánka priveľmi poddajná tak ju vyraďujem, potom si pozriem topánku na päte, zatlačím na pätu, skontrolujem tvar päty, tvar a výšku prednej časti topánky atď. Vybrať skutočne dobrú topánku je naozaj umenie.

    Ako vyzerá podologické vyšetrenie

        Vyšetrenie spočíva v prvom rade z anamnézy: porozprávame sa s pacientom o jeho problémoch, či a čo ho bolí, prezrieme si jeho topánky, vyberieme z topánky stielky a často už vtedy vidíme, kde je problém.
    Potom vyšetríme nohy na plantografe alebo na plantoskope. Plantoskop je priesvitná veľká sklenená platňa pod ktorou je zrkadlo. Na túto platňu sa pacient postaví a následne vykoná niektoré pohyby, pričom je možno urobiť obrázok. Stupaj oboch chodidiel vidíme zospodu. Vyšetríme postoj, postavenie a náklon panvy a chrbtice. Ak je panva naklonená dopredu, spôsobuje to zvýraznenie bedrového zakrivenia a posunutie ťažiska tela dopredu. Už vtedy možno predpokladať veľké problémy s chrbticou. Následne vyšetríme klienta v ľahu na posteli, porovnáme dĺžku dolných končatín.
    Nie je jednoznačne známe prečo, ale časť populácie má nerovnakú dĺžku končatín.

    Čo to stojí: kompletné vyšetrenie s odporúčaním ako riešiť problém stojí v súčasnosti 400 korún

    MUDr. HostýnMUDr. Vladimír Hostýn, MPH
    Internista, telovýchovný lekár. Od roku 1995 do roku 2002 primár interného oddelenia so zameraním na konzervatívnu liečbu diabetickej nohy a periférnych porúch prekrvenia, t. č. odborný asistent Kliniky telovýchovného lekárstva UK Bratislava. Vo voľnom čase sa snaží o komplexnú starostlivosť o nohy/poradenstvo, aplikácia pomôcok, ozónoterapia, ošetrovanie nôh a medicinálna pedikúra, edukácia pre pedikérov a študentov FTVŠ. V súčasnosti zastáva post viceprezidenta APKaR sekcia pedikúry a starostlivosti o nohy.

    Viete, že ?
    *Podľa vonkajšieho tvaru sa rozlišuje noha grécka, egyptská a kvadratická.
    *Najbežnejším typom je grécky tvar nohy, noha egyptská je náchylná k vývoju vybočeného palca.

    Vo svojej ambulancii má MUDr. Hostýn na nástenke dynamické ortézy rôznych športovcov, ktorým pomohol, je tu napríklad vložka do topánok Dominika Hrbatého, Henriety Nagyovej, ďalších špičkových športovcov, tanečníkov či celkom obyčajných ľudí s takým nepríjemným ochorením, ako je diabetická noha.
     
    Čo odporúča MUDr. Hostýn

    špeciálne termoplastické vložky

    Zo zdravotného hľadiska vám pravdepodobne žiadne topánky nemôžu sedieť. Formthotics sú špeciálne termoplastické vložky do topánok, ktoré sú dokonalým odtlačkom nohy.

    Ich najlepšie vlastnosti
    - zabezpečujú podporu klenby, fixujú pohyb nohy v obuvi
    - pružia a tlmia, zvyšujú pohodlie
    - obmedzujú bolesť, sú ako prevencia proti úrazom
    - zlepšujú biomechaniku nôh a tým aj výkon
    - vynikajúco tepelne izolujú

    Prečo sú vhodné najmä pri športe:
    - pôsobia preventívne proti vzniku športových úrazov a preťaženiu
    - ideálnym vedením nohy zabezpečujú optimálne zapájanie jednotlivých svalov pohybového systému a optimalizujú chôdzu a beh
    - prispievajú k zlepšeniu odrazu, k efektívnejšiemu brzdeniu a k rýchlejším zmenám pohybu
    - bránia nevhodnému posunu nohy v topánke, čo ako prví využili zjazdoví lyžiari
    - zlepšujú propriorecepciu: lepšie vnímanie polohy tela, lepšia koordinácia pohybov

    Kedy pomáhajú?
    - s trochou zveličenia asi vždy
    - pri bolesti nôh
    - pri zvýšenej námahe
    - pri problémoch s priečnou a pozdĺžnou klenbou, Achillovou šľachou, pätnými výbežkami, deformitami prstov, mozoľmi
    - pri bolesti predkolení
    - pri problémoch s kolenami a bedrovými kĺbmi
    - pri artrózach
    - pri stavoch po náhrade kĺbu a operáciách
    - pri bolesti chrbta
    - pri nerovnakej dĺžke končatín

                            Hana Johanová


    Uverejnené so súhlasom MUDr. Hostýna

    Související články:
    Topánky na behanie II – Vložky (03.06.2008)
    Topánky na behanie (15.04.2007)
    [Akt. známka: 2,62 / Počet hlasů: 13] 1 2 3 4 5
    | Autor: Prānjal | Počet komentárov: 5 | Pridať komentár | podpor nás na vybrali.sme.sk podpor nás na vybrali.sme.sk| Informační e-mailVytlačiť článok
    Google

    Novinky
    08.11.2010: 100 km E.A.A. EUROPEAN CHAMPIONSHIP
    Muži:
    1. JONAS BUUD, SWE, 6:47:40
    2. OLEKSANDR HOLOVNYTSKYY, UKR, 6:51:03
    3. ANDRÉ COLLET, GER, 6:51:54

    7. DANIEL ORÁLEK, CZE, 6:58:26
    21. ONDREJ EVIN, SVK, 7:25:53
    27. PETER TICHY. SVK, 7:35:28
    34. MILAN ADAMEC, CZE, 7:49:20
    49. JAROSLAV BOHDAL, CZE, 8:14:53
    55. SLAVOMIR LINDVAI, SVK, 8:35:17
    61. RUDOLF LORENCIK, SVK, 8:55:11
    63. JAN BUJNAK, SVK, 9:23:34

    Ženy:
    1. ELLIE GREENWOOD, GBR, 7:29:05
    2. MONICA CARLIN, ITA, 7:30:50
    3. LIZZY HAWKER, GBR, 7:33:26

    30. ALENA ŽÁKOVSKÁ, CZE, 9:34:32
    32. MARTINA JUDA, CZE, 9:56:17
    33. VILMA PODMELOVÁ, CZE, 10:21:09

    28.09.2009: Spartathlon 2009
    Muži:
    1. Ryoichi Sekiya, JPN, 23:48:24
    2. Lars Christofferse, DAN, 24:31:45
    3. Jon Berge, NOR, 25:09:38

    10. Slavomír Lindvai, SVK, 27:16:10

    Ženy:
    1. Sumie Inagaki, JPN, 27:39:49
    2. Yoshido Matsuda, JPN, 31:16:12
    3. Lisa Bliss, USA, 32:23:26

    11.05.2009: Self-Transcendence 12+24 Stunden-Lauf Basel
    24-hodinový beh

    Muži:
    1. Kai Horschig, GER, 212,686km
    2. Ananda-Lahari Zuščín, SVK, 209,747km
    3. Victor Rodionov, LAT, 209,121km

    Ženy:
    1. Carmen Hilderbrand, GER, 207,390km
    2. Nicole Kresse, GER, 176,358km
    3. Ramona Thevenet-Smith, GBR, 166,224km

    12-hodinový beh

    Muži:
    1. Simon Schmid, SUI, 129,120km
    2. Udo Stossberger, GER, 127,512km
    3. Grigire Cilipic, MDA, 127,370km

    Ženy:
    1. Regina Berger-Schmitt, GER, 111,331km
    2. Caroline Girod, SUI, 98,300km
    3. Belinda Eckert, GER, 96,309km

    05.05.2009: IAU 24h World Challenge, Bergamo, Taliansko
    Muži:
    1. Henrik Olson, SWE, 257,042km
    2. Ralf Weis, GER, 244,492km
    3. Yuji Sakai, JPN, 242,713km

    29. Petr Dostálek, CZE, 213,466km
    34. Slavomír Lindvai, SVK, 208,898km
    39. Miroslav Osladil, CZE, 206,233km
    64. František Gállik, SVK, 183,951km
    74. Martin Huncovský, CZE, 177,319km
    137. Ján Bujňák, SVK, 52,161km

    Ženy:
    1. Anne-Cecile Fontaine, FRA, 243,644km
    2. Brigitte Bec, FRA, 234,977km
    3. Monica Casiraghi, ITA, 223,848km

    38. Martina Nemečková, CZE, 175,098km
    50. Pavnína Procházková, CZE, 154,900km
    56. Dagmar Hurková, CZE, 137,963km

    05.05.2009: Self-Transcendence Six and Ten Day Race, New York
    10-dňový beh

    Muži:
    1. Madhupran Schwerk, GER, 777 míľ
    2. Igor Mudryk, UKR, 712 míľ
    3. Yuri Trostenyuk, UKR, 629 míľ

    12. Chakradhara Čáslava, CZE, 501 míľ
    13. Rastislav Uličný, SVK, 495 míľ
    19. Padyatra Komák, SVK, 408 míľ

    Ženy:
    1. Kaneenika Janáková, SVK, 707 míľ (Slovenský rekord)
    2. Sarah Barnett, AUS, 684 míľ
    3. Jayasalini Abramovskikh, UKR, 619 míľ

    6. Ivana Nemcová, CZE, 559 míľ
    10. Sylva Stradalová, CZE, 525 míľ
    14. Zuzana Dócziová, SVK, 503 míľ

    6-dňový beh

    Muži:
    1. Darren Worts, USA, 420 míľ
    2. Vilodymyr Hlushchuk, UKR, 391 míľ
    3. Vlastimil Dvořáček, CZE, 375 míľ

    11. Ales Pliva, CZE, 293 míľ
    12. Michal Petříček, CZE, 285 míľ

    Ženy:
    1. Dipali Cunningham, AUS, 513 míľ (WR)
    2. Pam Reed, USA, 490 míľ
    3. Lenka Švecová, CZE, 372 míľ

    9. Sunanda Mináriková, CZE, 284 míľ

    05.05.2009: Podvihorlatský maratón 2009
    Muži:
    1. Ferenc Biri, HUN, 2:43:09
    2. Vladislav Lipovský, SVK, 2:44:46
    3. János Zabari, HUN, 2:45:24

    Ženy:
    1. Anna Balošáková, SVK, 3:35:26
    2. Zlatica Semanová, SVK, 3:40:23
    3. Erika Billá, SVK, 3:43:39

    16.04.2009: Athens Ultramarathon Festival 24h, 48h, 72h and 7 days
    7 dňový beh

    Muži:
    1. SICHEL WILLIAM, GBR, 805km
    2. LO WEI NING, TPE, 789,217km
    3. NOMIKOS NIKITAS, GRE, 771km

    Ženy:
    1. JANOSI ELVIRA, HUN, 436,156km

    72 hodinový beh

    Muži:

    1. BATZOGLOU VAGELIS, GRE, 415km
    2. KOROVESIS GEORGE, GRE, 304,305km
    3. PRIMUS THOMAS, AUT, 300km

    Ženy:

    1. HUANG SHU MIN, TPE, 407,507km

    48 hodinový beh

    Muži:
    1. KAZOURIS DIMITRIS, GRE, 300km
    2. JONES COLIN, GBR, 275km
    3. PAPACHARALABOUS NIKOS, GRE, 216km

    Ženy:
    1. GIANNAKOPOULOU DIMITRA, GRE, 201km
    2. VENITI MARIA, GRE, 134,72km

    24 hodinový beh

    Muži:
    1. GEORGIOPOULOS KONSTANTINOS, GRE, 211km
    2. NIKOLIS CHARALAMBOS, GRE, 207,228km
    3. MUSTALA ARI, FIN, 204,892km

    Ženy:
    1. BERCES EDIT, HUN, 201,237km
    2. CHIA LUH SIN, TPE, 193,52km
    3. AHLHOLM TUULA KRISTIINA, FIN, 185,462km

    07.04.2009: Marathon Des Sables 2009
    Muži:
    1. Mohamad Ahansal, MAR, 16:27:26
    2. Aziz El Akad, MAR, 16:31:40
    3. Salameh Al Aqra, JOR, 17:15:06

    234. Stanislav Kmec, SVK, 31:04:25

    Ženy:
    1. Touda Didi, MAR, 23:30:44
    2. Meghan Hicks, USA, 24:29:16
    3. Luz Perez Carbajo, ESP, 24:38:32

    47. Ivana Pilarova, CZE, 40:50:12

    29.03.2009: ČSOB Bratislava Marathon
    Muži:
    1. HAURYCHENKO Aliaksej, BLR, 2:21:40
    2. BARTKIEWICZ Krzysztof, POL, 2:31:38
    3. HOLEČKO Martin, SVK, 2:31:47

    Ženy:
    1. FÖLDINGNÉ NAGY Judit, HUN, 2:50:21
    2. PETNUCHOVÁ Ingrid, 2:51:05
    3. MARTINCOVÁ Ivana, 2:54:17

    23.03.2009: Furčianský maratón
    Muži:
    1. Slavomír Lidvai, SVK, 2:53:25
    2. Ondrej Evin, SVK, 2:55:12
    3. Rudolf Lorenčík, SVK, 2:56:50

    Ženy:
    1. Zlatka Semanová, SVK, 3:55:08
    2. Eva Hatalová, SVK, 3:55:23
    3. Alžbeta Tiszová, SVK, 4:15:05
    Archív správ...

    Táto web stránka bola vytvorená prostredníctvom phpRS - redakčného systému napísaného v PHP jazyku.
    Vaše pripomienky, podnety a námety zasielajte na náš mail ultrabeh - ZAVINÁČ - ultrabeh.sk .